Pagina's

woensdag 22 oktober 2014

Mochila look-a-like buidel en bakje haken

Ik ben er eindelijk achter hoe het moet! Hoe je vasten recht boven elkaar haakt.
Toen ik me verdiepte in inhaken/tapestry zag ik op internet regelmatig prachtige patronen die helemaal symetisch waren en rechte lijnen hadden (van onder naar boven). Ik kwam er maar niet achter hoe je dat moet doen. Ook tijdens de inhaken workshop leerde ik dat niet (en ben ik trouwens ook helemaal vergeten het te vragen). Maar na wat rondvragen op verschillende blogs hoorde ik van Sofie hoe het werkt.
Als je alleen in de achterste lus haakt, en je doet een 'yarn under' in plaats van een 'yarn over', dan komen de vasten recht boven elkaar. In dit filmpje kun je zien hoe de yarn under werkt. Je doet de draad niet over de haaknaald, maar je doet de haaknaald boven de draad en pakt hem dan op. Even wennen, maar dan lukt het wel.
Als je de yarn under combineert met de tapestry techniek (meer informatie daarover vind je in dit bericht), dan kun je de mooiste patronen maken. Bijvoorbeeld in Mochila look-a-like tassen. Op deze manier haken gaat niet zo snel, dus ik heb voor nu alleen een klein tasje gemaakt.
Deze heb ik met twee draden gehaakt. Het patroontje heb ik zelf bedacht. 72 steken in het rond, met twee keer 4 ruitjes en twee keer 1 ruitje. Bovenaan een paar knoopsgaten en een touwtje er door.
Daarna heb ik nog een klein bakje gemaakt (zie foto's bovenaan) om jullie ook de rechte verticale lijnen te laten zien. Bij de buidel kun je de tweede kleur er niet doorheen zien, maar bij het haken met 3 kleuren lukte het me niet om de twee andere kleuren onzichtbaar te krijgen (vind ik overigens niet erg).
Mocht iemand van jullie weten hoe je vasten boven elkaar krijgt terwijl je in beide lussen haakt, dan hoor ik het graag. Ik weet niet of het kan, maar ik meen dat ook wel eens gezien te hebben (hoewel ik dat niet meer kan terugvinden...). Kennen jullie trouwens Rianne's blog al? Zij maakt de mooiste Mochila look-a-like tassen, en geeft ook workshops.

10 opmerkingen:

  1. Erg mooi resultaat en handig dat je alle links naar de informatie erbij hebt. Een bericht om te bewaren, voor als ik me ook eens in deze techniek ga verdiepen.
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi. k ben ook begonnen met deze techniek. Wat een leuk werk he

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad heel leuk werk! Je kunt er ook heel veel mooie patronen mee maken.

      Verwijderen
  3. Erg mooi die vasten boven elkaar. Dat wil ik ook graag proberen. Helaas werkt de link niet naar het Youtube filmpje met uitleg over yarn under.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De link was inderdaad niet goed, maar hij doet het nu weer! Door te zoeken op 'yarn under single crochet' vind je het ook.

      Verwijderen
  4. Dank je wel voor deze duidelijke uitleg met de juiste link erbij!! gr. Hennie