Pagina's

zondag 12 januari 2014

Sprei/deken haken

Het is zover, ik kan jullie eindelijk mijn deken laten zien! Al in de zomer ben ik er aan begonnen.
Het patroon komt uit het boek Unexpected crochet for the home van Lena Maikon. Een erg leuk boek met echt onverwacht haakwerk, zoals een vaas en een schilderij. Ik ga er vast nog meer uit maken.
Het voordeel van deze deken is dat je heel weinig draadjes hoeft weg te werken, alleen maar die van het 'basisnet'. De draadjes van de kettingen met lossen die er door heen gevlochten zijn, blijven hangen. Lekker makkelijk. En je hoeft geen vierkantjes aan elkaar te maken zoals bij granny dekens. Het maken van het vlechtwerk kostte trouwens wel best veel tijd.
Het viel nog niet mee om garen te vinden. Ik wilde geen felle kleuren deze keer, maar meer aardetinten. Een mooie naturel bruine kleur (die ook nog betaalbaar is) kon ik niet vinden. Uiteindelijk heb ik gekozen voor Phildar Partner 3,5 in de kleuren bruyere (lichtpaars, een beetje gemĂȘleerd), aubergine en ecru.
Door de open structuur heb je behoorlijk minder bollen nodig. In totaal heb ik 21 bollen gebruikt. De deken is 145x190 cm geworden, groot dus! En helemaal niet zwaar omdat het geen katoen is, maar een mix van wol, acryl en polyamide. Ik ben er erg blij mee!
Heerlijk voor op de bank...

18 opmerkingen:

  1. nou ja zeg ik kom ogen te kort dit is apart en mooi ♥♥ een echte eyecatcher zeg

    wol en zo is niet van mij hoor hihi is van ene kristel ik denk gelijk ff melden x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heb gelijk gepind ook :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. knap zeg, die deken. Ik pin hem meteen nog op mijn "cute crochets"-bord.

    Groetjes
    Patricia x ( pats-ditjes-en-datjes.blogspot.be )

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind hem echt prachtig geworden! Mooie kleuren en een mooi patroon!!!
    Mijn complimenten hoor!

    Groet, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Echt super..wow..kleuren ook helemaal mooi!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw, super mooi! Wat een enorme klus zal dat geweest zijn, ik kan me heel goed voorstellen dat je het "eindelijk" noemt dat hij af is ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat ziet er echt mooi uit!!
    Iets om eens te onthouden!!

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel erg mooi. Prachtig met die neutrale kleuren. Door de structuur lijkt mij het ook heerlijk soepel.
    Groetjes Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige deken. Mooie kleuren heb je gebruikt. Ik ben benieuwd welke andere dingen je uit dat boek gaat haken.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Really, really beautiful and great colors!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ooo ek hou baie hiervan en het al self iets in grys en mesh probeer, maar joune is baie mooier en interessanter!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vond m zo mooi dat ik m heb nagemaakt vanaf je foto's. Wil er nu een rand omhaken maar kom er niet uit.....kun je vertellen hoe je de rand gemaakt hebt ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb heel simpel twee toeren vasten gehaakt. De eerste toer steeds een vast aantal vasten in een hokje haken, en de tweede toer in elke vaste een vaste (en wat meer in de hoeken).

      Verwijderen