Pagina's

dinsdag 25 juni 2013

Hartjes haken

Ik heb vaak de neiging hartjes in rood of roze te haken, maar een andere kleur kan ook heel leuk zijn! Ik heb een rood hartje gemaakt, en een groene die ik met zachtroze heb versierd.
Het patroon heb ik zelf in elkaar gepuzzeld, met de ervaring van dit grotere hart... Onderaan dit bericht heb ik het patroon uitgeschreven. Met Phildar Cotton 3 en haaknaald 2,5 is hij 5,5 cm hoog geworden en 7 cm breed. Ik heb wel strak gehaakt, zo strak dat ik af en toe te veel minderde.
De groene heb ik aan twee kanten 'gepimpt'. Een gehaakt knoopje is niet meer dan een magische ring met 8 vasten, en een groen 'bolletje'. Deze laatste maak ik door niet een gewoon knoopje in een draad te maken, maar door de draad 5 keer 'om te slaan' en dan pas aan te trekken. (Is dit een frans knoopje?)
Van een blouse die ik niet meer draag, heb ik de knopen afgehaald. Die kwamen nu goed van pas:
Om de punt heen heb ik een ovaal gehaakt.
Het was flink wat prutsen om de versiering er op te krijgen, maar dan heb je ook wat...

Patroon
Vergeet niet op tijd het hart te vullen, maar pas nadat de versiering er op zit...

eerste kommetje
Toer 1: haak een magische ring met 6v (=6v)
Toer 2: 2v in elke v (=12v)
Toer 3: 2v in elke 2e v (=18v)
Toer 4: 18v (=18v)
Toer 5: 2v in elke 3e v (=24v)
Toer 6: 24v (=24v)
Toer 7: 24v (=24v)

tweede kommetje: als de eerste, en daarna deze vastmaken aan het eerste kommetje (hou de bollingen aan de onderkant) (zie ook de beschrijving en het plaatje bij dit hart):

Toer 8: Haak verder op het eerste kommetje: 22v (er blijven 2 steken over; zorg dat de einddraad van het eerste kommetje bij één van deze beide steken zit). Haak verder op het tweede kommetje, sla daar 2v over, 22v. (=44v)
Toer 9: 44v (=44v)
Toer 10: minder aan elke zijkant 1 steek (=42v)
Toer 11: minder aan elke zijkant 1 steek (=40v)
Toer 12 t/m toer 20: minder elke toer 4 steken, afwisselend aan de zijkanten en in het midden (plaatje 1) of 2x2 aan de zijkanten (plaatje 2).
Je houdt dan uiteindelijk 4 steken over.
Sluit het gat: rijg de draad door de voorste lussen (van buiten naar binnen steken). Aantrekken en afhechten.

10 opmerkingen:

  1. Super cute!! And I like the decoration of the green heart ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hilde, wat een mooi groen hartje. Leuk om een hart eens in een andere kleur en versierd te zien.
    Dank je voor het gratis patroon. Ik ga er zeker ook een paar haken.

    Mijn complimenten voor jouw blog. Je maakt echt mooie dingen en fijn dat je ook deelt hoe wij hetzelfde kunnen maken.
    Graag geef ik je hiervoor mijn complimenten in de vorm van een Award (jou wel bekend). Kijk op 29 juni even op mijn blog: http://amberscreaties.blogspot.nl
    Voel geen enkele verplichting, want jij hebt jouw werk hiervoor al gedaan. Voel het echt als een pluim en geniet daarvan.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk gemaakt zeg! Ik ga je hartje pinnen...Dank je voor het delen van het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk, en gepind op: http://www.pinterest.com/visendouble/knutseltijd/

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi patroon! Erg intressant kijk ook eens op http://www.haakpatronen.net !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hoe krijg je de 2 helften aan erkaar. ik snap dat niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Johanna,
      Kijk eens bij mijn paashaasjes (http://draadenpapier.blogspot.nl/2016/03/familie-paashaas-haken.html). Daar maak ik ook twee delen aan elkaar. Daar staan een paar foto's bij.
      Groetjes, Hilde

      Verwijderen
  7. Hoi Hilde,
    Was op zoek naar een hartje. Wat een mooie blog heb je en zoveel leuke dingen. En dan die patronen erbij, geweldig!
    Heb ook een blog ' mijn hobbystekje' kan je ook eens piepen.
    Bedankt en ik kom nog wel eens kijken.
    Groetjes, Viviane