Pagina's

woensdag 12 maart 2014

Konijntje haken

Toen ik zondag mijn prikbord op Pinterest zat te bekijken, kwam ik deze schattige bunny tegen. Snel het patroon geprint, garen gepakt en meegenomen naar een verjaardagsfeestje. Heerlijk buiten in de zon zitten haken.
Vanmorgen heb ik hem afgemaakt. Mijn dochter noemt hem Lucky Luc!
Het gratis patroon is te vinden op de website Lanukas. Het patroon staat er in het Engels en is prima te volgen. Ik zag in de gauwigheid eerst alleen maar de Spaanse versie en zelfs dat was me wel gelukt. Als je wat ervaring hebt met amigurumi's, dan is het aantal steken na elke toer en een duidelijke foto al wel voldoende.
En met zulk lekker weer is het heerlijk dansen buiten... Helena gaf laatst een link naar een website waar je een bewegende plaatje heel makkelijk kunt maken: gifmaker.me. Je moet er niet te lang naar kijken merk ik...
Lukt het niet met het Engelse patroon? Laat maar even weten, dan zal ik het vertalen naar het Nederlands.

**update, vertaling toegevoegd** 

Het patroon in het Nederlands:

Afkortingen
v = vaste
m = meerderen

Been (2x)

Toer 1: haak een magische ring met 6v (6)
Toer 2: herhaal [m] 6 keer (12)
Toer 3: herhaal [m, 1v] 6 keer (18)
Toer 4: herhaal [m, 2v] 6 keer (24)
Toer 5-16: 24v (24)
Het tweede been niet afhechten.

Lijf

Haak verder op het eerste been: haak de benen aan elkaar met een halve vaste.
Toer 17-18: 48v (48)
Check of de benen even lang zijn (bij mij was dat niet het geval). Maak anders de kortste wat langer (paar toeren uithalen dan...). 
Toer 19-34: 48v (48)
Toer 35: herhaal [6v, s] 6 keer (42)
Toer 36: herhaal [5v, s] 6 keer (36)
Toer 37: herhaal [4v, s] 6 keer (30)
Vul de benen en het lijf.
Toer 38: herhaal [3v, s] 6 keer (24)
Toer 39: herhaal [2v, s] 6 keer (18)
Toer 40: herhaal [1v, s] 6 keer (12)
Toer 41: herhaal [s] 6 keer (6)
Sluit het lijf en hecht af.
Borduur de ogen over toeren 28 en 29 met 10 steken er tussen (doe onder 1 oog eventueel een rondje vilt).
Plaats de neus tussen de ogen vanaf ongeveer toer 26.

Oor (2x)

Toer 1: haak een magische ring met 6v (6)
Toer 2: 6v (6)
Toer 3: herhaal [1v, m] 3 keer (9)
Toer 4: herhaal [2v, m] 3 keer (12)
Toer 5: herhaal [3v, m] 3 keer (15)
Toer 6: herhaal [4v, m] 3 keer (18)
Toer 7: herhaal [5v, m] 3 keer (21)
Toer 8: herhaal [6v, m] 3 keer (24)
Toer 9-16: 24v (24)
Toer 17: herhaal [6v, s] 3 keer (21)
Toer 18: herhaal [5v, s] 3 keer (18)
Toer 19: herhaal [4v, s] 3 keer (15)
Toer 20: herhaal [3v, s] 3 keer (12)
Toer 21: 12v (12)
Hecht af en maak het oor vast aan het lijf.

41 opmerkingen:

  1. Schattige bunny! Zeker als hij heen en weer hupt op de laatste foto.
    Groetjes Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel leuk deze Bunny, maat ik zou heel blij zijn met een Nederlands konijntje.

    Liefs Jann

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je bunny is erg leuk geworden. Grappig ook dat bewegende plaatje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk! Die staat ook al een tijdje op mijn pinterest. Dringend eens proberen dan :-)
    Welke wol gebruikte je? Of maakt dat niet veel uit?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wol maakt niet veel uit. Neem een 'dunne' haaknaald, zodat het mooi dicht wordt. Met dik garen wordt ie groter dan met dun garen. Ik heb Phil Coton 3 van Phildar gebruikt en haaknaald 2,5.

      Verwijderen
  5. Echt een leuk konijntje. Hij staat ook op mijn to-do-lijstje.
    Leuk dat je het plaatje laat bewegen. Dat ga ik zeker ook eens proberen.

    Fijne dag, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk zeg! En dat bewegende plaatje maakt het nog leuker...!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hé, die doet me denken aan de tweevoeters van Mriek maar dan met konijnenoortjes ...
    Een nederlandstalig patroontje is altijd welkom hoor ;)
    'n vrolijk groetje,
    sneksniltje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de Nederlandse vertaling gemaakt er hierboven er bij gezet!

      Verwijderen
    2. Heel erg bedankt ! Ik heb het direct uitgeprint en het eerste konijnenpootje is al gehaakt ;)
      'n grote merci en een vrolijk groetje,
      sneksniltje

      Verwijderen
  8. Wat een schatje! Ik heb wel eens zo'n monstertje gehaakt,
    zonder oortjes dan natuurlijk.
    Je haakt heel netjes zeg <3

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hi Hilde! Thanks you so much for the translation and share it!! :))))

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Hilde, ik heb een link naar jouw vertaling bij mijn blogberichtje gezet hoor! Dankjewel voor de vertaling. Groetjes, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. How cute!! And a funny toy for little children, too :-)
    Have a nice day!
    Nata

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Super leuk en baie dankie vir die patroon - ek gaan verseker so 'n hasie maak!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Vind dit zo'n leuk knuffeltje. Ben blij dat ik op jouw blog het Nederlandstalige patroon heb gevonden. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Echt heel erg bedankt. Wilde hem zo graag maken maar kwam er echt niet uit met het Spaanse patroon. Nogmaals, dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een leuk en makkelijk konijntje om te maken. Heb hem voor een kraamkado gemaakt. Omdat er ook een grote zus is heb ik zelf een nieuw patroon gemaakt aangepast om het konijn groter te maken. Hoop dat het lukt kan hem nu gaan maken patroon is uitgeschreven. Grote zus krijgt groot konijn en de baby het kleine. Bedankt voor dit leuke patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een leuk en makkelijk konijntje om te maken. Heb hem voor een kraamkado gemaakt. Omdat er ook een grote zus is heb ik zelf een nieuw patroon gemaakt aangepast om het konijn groter te maken. Hoop dat het lukt kan hem nu gaan maken patroon is uitgeschreven. Grote zus krijgt groot konijn en de baby het kleine. Bedankt voor dit leuke patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. [URL=http://nl.picturepush.com/public/14768133][IMG]http://www5.picturepush.com/photo/a/14768133/640/Konijnen-en-hazen/Nijntje-van-Hilde.jpg[/IMG][/URL]

    Zo is mijn konijntje geworden. Ik kreeg het viltje voor het oogje niet helemaal rond, maar dat geeft niets, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Erg leuk! Fijn dat het patroon er ook in het Nederlands staat. Ik weet alleen niet zo goed hoe is dat bij de beentjes (aan elkaar haken) miet doen en hoe vervolgens verder te gaan.
    Kan iemand me helpen?

    Groetjes Selina

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi! Fijn ook in het Nederlands! Ik had eerst op Lanukas ook niet doorgescrold hahaha. Wel een paar schatjes gemaakt! Zie mijn blog beesblaasblog!
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Beste Hilde,

    Ik ben sinds een tijdje lerende in het haken. Ik kwam jouw konijntje tegen en ben enthousiast aan het haken gegaan. Nu heb ik alleen een aantal vraagjes over het patroon (aangezien ik nog nooit eerder een knuffeltje heb gehaakt):
    Is een halve vaste genoeg om de beentjes aan elkaar te verbinden, dit aangezien de beentjes rondlopen? Wanneer is het beste moment om het knuffeltje te vullen, of de verschillende onderdelen daarvan? Hoe minder ik het mooiste, ik vind het er bij mij raar uit zien en helemaal niet zo als op de plaatjes. Kun je me ook vertellen hoe ik zo mooi een neusje en oogjes borduur (ik ben geen held in het handwerk, merk je wel).
    Bedankt alvast voor het antwoorden!

    Groetjes,
    Jessie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat je doet bij de benen: eerst haak je de eerste. Dan haak je de tweede, en als die lang genoeg is haak je verder op het eerste been. Je doet daar eerst een halve vaste (of vaste zou ik doen denk ik), en dan in elke steek van het eerste been een vaste (dus een hele ronde op het eerste been), en dan ga je weer verder op het tweede been. Daar ook weer 24 vasten. Dan heb je toer 17 gehad, en dan heb je dus een ronde van 48 vasten.
      Het opvullen doe ik als ik er nog goed bij kan. Bijvoorbeeld na toer 18 en halverwege het lijf. Niet te vol stoppen dan, want dan heb je er bij het haken last van. Ik vul knuffels altijd flink heel stevig. Als er nog 12 steken over zijn, dan vul ik het laatste stukje. Dan kan ik met een pen of potlood nog net het spul er in duwen.
      Het borduren… Dat vind ik ook altijd een gepruts. Bij dit konijntje heb ik zo te zien twee keer met een zwarte draad elk stukje gedaan. Ik steek dan van achter naar voren de draad door het konijn, waarbij ik er op de goede plek uit kom. Dan alles borduren, en dan de draad weer terug naar achteren door hetzelfde gat als waar het er in ging. Je kunt dan een dubbele knoop maken van de twee draden, de draden afknippen en dan het knoopje door het gat naar binnen stoppen.

      Verwijderen
  21. Ik kom niet uit de oren....is het de bedoeling dat je deze ook in de rondte haakt net zoals de pootjes?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hilde, ben nu met jouw konijntje bezig, heel leuk! Maar een vraagje: als je 2 steken samenhaakt, om de beentjes vast te zetten, hou je uiteindelijk toch 47 steken over?
    Groetjes, Anna.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is niet 2 steken samenhaken, maar gewoon verder haken op het tweede been. Ik heb volgens mij een vaste gedaan in plaats van een halve vaste.

      Verwijderen
    2. Dank je, ik heb 'm ;-) Dit probleem heb je nl bij de Lalylala's, snapt niemand iets van. Maar dit werkt idd anders.

      Verwijderen
    3. Omdat er in je patroon staat: haak de benen aan elkaar met een halve vaste, vandaar mijn vraag.

      Verwijderen
    4. Tja, soms maar even naar eigen inzicht haken...

      Verwijderen
  23. Bedankt voor het patroontje! Ik heb hem net af. Hij is zo leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Hilde, dit konijntje stond al een tijd op mijn ga-ik-maken-lijstje. Ik heb m vandaag eindelijk af. Dank je wel voor het vertalen van het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een schatje, ik ga m zeker een keer maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Super leuk! And I like the mooving image.
    I also found this little guy on Pinterest and made one and now added your link for the Dutch translation.

    http://minkamo.blogspot.de/2016/02/hakelhase-crochet-bunny.html

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Super leuk patroontje! Moet m alleen nog in elkaar zetten, alleen...De oortjes gaan bij mij hangen. Bij jou lijkt het erop dat de oortjes rechtop blijven staan. Hoe heb je dat gedaan?

    Groetjes Lieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zit geen vulling in de oren, anders zou ik zeggen goed volproppen. Misschien helpt het om het oor aan de onderkant niet plat te maken en dan vast te naaien, maar een beetje rond vast te naaien. Ik haak strak, misschien helpt dat ook.

      Verwijderen
    2. Wat een snelle reactie, Dank je! Ga proberen of haken met een kleinere haaknaald wat helpt :-)

      Verwijderen