Pagina's

maandag 23 juni 2014

Poes en doekje haken

Ik kwam zo'n leuke poes tegen op Pinterest, die moest ik haken. Het patroon is van Claudia en gratis te downloaden op Ravelry. Ik heb het patroon vertaald naar het Nederlands, zie onderaan dit bericht.
Het heeft wel wat moeite gekost, omdat ze veel groter werd dan ik dacht. Ik had een mooi garen liggen dat ik er geschikt voor vond, maar daar had ik maar 1 bolletje van. Gaat wel lukken dacht ik. 40 steken breed is niet zo groot. Maar dat ging dus niet lukken.
Dus uitgehaald en op zoek naar ander garen. Ik de wolwinkel hadden ze Katia Mississippi in de aanbieding. Een leuke kleur uitgezocht en twee bollen mee naar huis. Maar zelfs dat was niet genoeg, dus ik nog een keer naar de winkel voor een derde bol. Dat lukte wel! De poes is ongeveer 38 cm hoog, en 18 cm breed.
Het is een patroon in rijen. Twee kanten haken en die met vulling er tussen aan elkaar maken. De staart heb ik rondgehaakt, dan is dat direct klaar. De zijkanten en onderkant heb ik aan elkaar gehaakt met halve vasten. De bovenkant en een stukje onderaan de staart heb ik genaaid.
Ik hield nog wat garen over. Mijn dochter vond het zo lekker zacht, dat ze er graag een doekje van wilde hebben. Daar had ik dan weer te weinig voor, maar ik had nog wat rode Katia Mississippi liggen, en een bijna complete bol Phildar Partner 6,5, nog zachter. Mijn dochter heeft zelf het ontwerp gemaakt :-)
Het hart heb ik met de inhaken techniek gehaakt. Tenminste, niet helemaal, want ik heb de rode draad niet mee laten lopen in de achtergrond, maar de bruine wel in het hart. Over inhaken (of tapestry) vind je meer informatie bij mijn blogberichten over het scheurkalenderafvalzakje en de huisjes.
Het is een heerlijk zacht doekje/kleedje geworden.

** update 17 oktober 2015 **
Ik heb de ontwerpster van de kat, Claudia, al meer dan een jaar geleden gevraagd of ik de vertaling van haar patroon op mijn blog mag zetten. Ik kreeg nooit reactie, dacht ik, maar vandaag zag ik toevallig een berichtje op Ravelry staan. Ze had direct gereageerd toen... Ik mag de vertaling hier neer zetten! Dus:

Nederlands patroon Mr Tibbles the Cat

Het patroon is geïnspireerd op werk van de illustrator Richard Perez.
Het patroon bestaat uit vasten en wordt gehaakt in rijen. Keer het werk na elke toer.

Afkortingen

l = losse
v = vaste
m = meerderen = 2v in de volgende steek
s = onzichtbaar minderen = haak de volgende twee steken samen

Haak 40 lossen.

Toer 1: vasten vanaf de tweede losse vanaf de haaknaald (39)
Toer 2-3: 1l, verder vasten (39)
Toer 4: 1l, 32v, s (33)
Toer 5-7: 1l, verder vasten (33)
Toer 8: 1l, 31v, s (32)
Toer 9-11: 1l, verder vasten (32)
Toer 12: 1l, 30v, s (31)
Toer 13-15: 1l, verder vasten (31)
Toer 16: 1l, 29v, s (30)
Toer 17-19: 1l, verder vasten (30)
Toer 20: 1l, 28v, s (29)
Toer 21-23: 1l, verder vasten (29)
Toer 24: 1l, 27v, s (28)
Toer 25-27: 1l, verder vasten (28)
Toer 28: 1l, 26v, s (27)
Toer 29-31: 1l, verder vasten (27)
Toer 32: 1l, 25v, s (26)
Toer 33-35: 1l, verder vasten (26)
Toer 36: 1l, 24v, s (25)
Toer 37-39: 1l, verder vasten (25)
Toer 40: 1l, 23v, s (24)
Toer 41-43: 1l, verder vasten (24)
Toer 44: 1l, 22v, s (23)
Toer 45-47: 1l, verder vasten (23)
Toer 48: 1l, 21v, s (22)
Toer 49-51: 1l, verder vasten (22)
Toer 52: 1l, 21v, m (23)
Toer 53: 1l, m, 22v (24)
Toer 54: 1l, 23v, m (25)
Toer 55: 1l, m, 24v (26)
Toer 56-74: 1l, verder vasten (26)
Toer 75: 1l, 8v (8)
Toer 76: 1l, s, 6v (7)
Toer 77: 1l, 5v, s (6)
Toer 78: 1l, s, 4v (5)
Toer 79: 1l, 3v, s (4)
Toer 80: 1l, s, 2v (3)
Toer 81: 1l, 1v, s (2)
Toer 82: 1l, 2v (2)

Hecht af.
Om het tweede oor te maken, hecht opnieuw aan bij de 19e steek van toer 74.

Toer 83: 1v, v in zelfde steek, 7v (8)
Toer 84: 1l, 6v, s (7)
Toer 85: 1l, s, 5v (6)
Toer 86: 1l, 4v, s (5)
Toer 87: 1l, s, 3v (4)
Toer 88: 1l, 2v, s (3)
Toer 89: 1l, s, 1v (2)
Toer 90: 1l, 2v (2)

Hecht af.
Om de staart af te maken, hecht opnieuw aan bij de 34e steek van toer 4.

Toer 91: 1v, v in zelfde steek, 5v (6)
Toer 92: 1l, 5v (5)
Toer 93: 1l, verder vasten (5)
Toer 94: 1l, 4v, m (6)
Toer 95: 1l, verder vasten (6)
Toer 96: 1l, 5v, m (7)
Toer 97: 1l, verder vasten (7)
Toer 98: 1l, 6v, m (8)
Toer 99: 1l, verder vasten (8)
Toer 100: 1l, 7v, m (9)
Toer 101: 1l, verder vasten (9)
Toer 102: 1l, 8v, m (10)
Toer 103-105: 1l, verder vasten (10)
Toer 106: 1l, 9v, m (11)
Toer 107-109: 1l, verder vasten (11)
Toer 110: 1l, 10v, m (12)
Toer 111-113: 1l, verder vasten (12)
Toer 114: 1l, 11v, m (13)
Toer 115-121: 1l, verder vasten (13)
Toer 122: 1l, 11v, s (12)
Toer 123-125: 1l, verder vasten (12)
Toer 126: 1l, 10v, s (11)
Toer 127: 1l, verder vasten (11)
Toer 128: 1l, 9v, s (10)
Toer 129: 1l, s, 8v (9)
Toer 130: 1l, 7v, s (8)
Toer 131: 1l, s 3 keer, 2v (5)

Hecht af en werk de losse draden weg.
Maak het patroon nog een keer.
Borduur het gezicht. Maak eventueel een strik en naai deze vast.
Naai de twee delen aan elkaar, bijvoorbeeld met de matrassteek. Hiermee hoef je het werk niet binnenste buiten te houden. Vergeet niet om de vulling er in te stoppen.
Naai de staart vast aan het lijf.

41 opmerkingen:

  1. Wat is die poes leuk!!!! Echt super gaf. En het hartje ok, prachtig ontwerp van je dochter. Was gezellig gister! Liefs Lissnne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was inderdaad heel gezellig met alle haakdames zondag! Ik ben nog steeds bezig met het tasje/beursje.

      Verwijderen
  2. Zo, wat leuk! Allebei! En je dochter heeft een mooi ontwerp gemaakt, fijn dat haar moeder het dan zo goed uit kan werken :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk geworden je kat! Staat ook nog op mijn to do lijstje!

    Ook het tapestry haken ga ik nog eens proberen, lijkt me geweldig om te doen!
    Groet, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is een lieve kat geworden!
    Leuk dat je het ontwerp van je dochter hebt gehaakt, zo is het een creatie van jullie samen geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke kat, Hilde!
    En je dochter is al net zo creatief als haar moeder.
    Ik ben met mijn dochter bezig geweest met je pannenlap uit een vorig bericht, het dubbel haken. Het duurde wel even voordat we het door hadden. Ze vond het wat ingewikkeld en haakt nu een andere pannenlap, maar ik wil het dubbel haken wel onthouden. Heb je een leuke workshop gehad?
    Groetjes, Alyt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat dubbelhaken is wel even oefenen ja. Maar dan geeft het wel een leuk resultaat.
      De workshop was heel gezellig! Zodra het werkje af is, komt 't op mijn blog.

      Verwijderen
  6. Wat leuk!!! En helemaal leuk, dat je dochter zelf een ontwerp tekende!! Gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze poes is zo leuk. Hij staat ook op mijn verlanglijstje. Goed om jouw bericht te lezen. Dan weet ik dat ik voldoende garen moet kopen.
    Jouw dochter heeft een mooi ontwerp gemaakt. En fijn ontwerp om in te haken.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wow! Je kat is super geworden. Zo schattig dat je dochter zelf een ontwerp heeft gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De kat ziet er zeker schattig uit. Ik wil hem ook graag maken, maar ik ben nog niet zo gevorderd. Heb je het patroon ook in het Nederlands? Bedankt alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik heb de Nederlandse vertaling. Als je mij een mailtje stuurt (of hier je mailadres achterlaat), dan zal ik het je sturen.
      Groet, Hilde

      Verwijderen
    2. hallo hilde mag ik de nl. vertaling van de poes een geweldig patroon
      r.j.w.van.beek@xmsnet.nl
      bedankt marian

      Verwijderen
  10. Hallo, kan je mij het patroon in het NL ook sturen aub? hollebol@telenet.be

    Dank u!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super leuke poes!!!
    Zou ik de nederlandse vertaling mogen??
    Mijn adres is elswullink@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een schatje! Erg leuk geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi gemaakt! Zou ik het patroon ook mogen? Mijn e-mailadres is sandram@home.nl, alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo !!! Wat een leuke poes !!! Zou ik de nederlandse vertaling mogen ??
    Bij voorbaat dank !!! Groetjes Yvonne
    oudsh364@kpnmail.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi, mag ik ook de nederlandse vertaling? Mijn mailadres is carlien_visser@hotmail.com alvast bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi, erg leuke poes mag ik ook de nederlandse vertaling ? Mijn mailadres is
    mpjruesink@gmail.com
    Alvast bedankt groetjes Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Hilde,

    Is er nog een mogelijkheid om de Nederlandse vertaling van het patroon van de poes te krijgen. Zou leuk zijn ☺ Mijn emailadres is: moniquevdzanden@zeelandnet.nl
    Alvast bedankt voor de moeite hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo Hilde,

    Is er nog een mogelijkheid om de Nederlandse vertaling van het patroon van de poes te krijgen. Zou leuk zijn ☺ Mijn emailadres is: moniquevdzanden@zeelandnet.nl
    Alvast bedankt voor de moeite hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo Hilde,

    Is er nog een mogelijkheid om de Nederlandse vertaling van het patroon van de poes te krijgen. Zou leuk zijn ☺ Mijn emailadres is: moniquevdzanden@zeelandnet.nl
    Alvast bedankt voor de moeite hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb 't patroon net naar je gemaild!

      Verwijderen
    2. De poes is inmiddels gehaakt :-) Hij is nog niet dichtgenaaid maar ziet er nu al leuk uit :-)

      Verwijderen
  20. Hallo Ik zocht het patroon van deze geweldige kat , maar kon alleen de engelse versie vinden en dat heb ik vaak geprobeerd, maar wordt mij te ingewikkeld om relaxed te haken �� En toen vond ik jou blogspot..Zou ik van jou het Nederlandse patroon mogen hebben?? Mijn mail adres is w.spoelstra@hotmail.com. Ik heb je pagina ook opgeslagen want die ziet er gezellig uit en ga vast vaker ideetjes bij je op zoeken..Groetjes Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Uh volgens mij heb ik mijn berichtje niet goed verzonden over het patroon van de leuke kat Moet ook melding sturen aanvinken? Ben niet zo goed in deze dingen haha Ik haak liever

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Uh volgens mij heb ik mijn berichtje niet goed verzonden over het patroon van de leuke kat Moet ook melding sturen aanvinken? Ben niet zo goed in deze dingen haha Ik haak liever

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Uh volgens mij heb ik mijn berichtje niet goed verzonden over het patroon van de leuke kat Moet ook melding sturen aanvinken? Ben niet zo goed in deze dingen haha Ik haak liever

    BeantwoordenVerwijderen
  24. goedemorgen
    ik zou ook hel graag het patroon van de poes willen hebben

    groetjes

    marielle

    mvonhenning@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Is er nog een mogelijkheid dat je mij de nederlandse vertaling kan sturen? renskeblub@live.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hallo, ik zou heel graag deze mooie poes haken. Is het mogelijk mij de nederlandse vertaling te mailen? Alvast bedankt. inge.baveghems@live.be

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hoi Hilde,
    Zou ik ook het patroon mogen. Het lukt me niet om het op Ravelry te downloaden, krijg alleen een lege pagina te zien. En ik vind het zo'n leuke poes.... :) Alvast bedankt voor de moeite. Mijn email: ekuppens@hotmail.com
    Groetjes Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Dag Hilde
    Zou het nog mogelijk zijn om de vertaling te sturen?
    Dit is echt wat ik zoek. Ik vond je stukje op Pinterest.
    Alvast bedankt!
    marleengeudens@hotmail.com
    Vriendelijke groeten, Marleen

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Verliefd op deze knuffel... staat op mijn to do lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hallo,

    Ik ben zojuist begonnen aan de leuke kat. Maar ik loop bij toer 4 al vast. Om de hoeveel steken moet je minderen om van 39 vasten naar 33 te komen ? Please help !! 😊

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Patricia,
      Het is eenvoudiger dan het lijkt. Je begint toer 4 met een losse, dan 32 vasten, dan één mindering en dan stop je en keer je het werk. Er blijven dus een aantal steken over. Daar doe je niks mee, totdat de staart daarop wordt gehaakt.
      Groetjes, Hilde

      Verwijderen