Pagina's

dinsdag 6 november 2012

Patentsteek in 1 kleur breien

Ik heb me gestort op het breien van de patentsteek. Deze steek geeft een soepel en dik breiwerk, wat niet krult en aan beide kanten gelijk is. Mijn doel is het maken van deze sjaal, met twee kleuren en een patroon, maar zo ver ben ik nog niet... Eerst maar eens 1 kleur.


Het viel niet mee om op internet de patentsteek te vinden. Er zijn zoveel namen en manieren om het te breien!

brioche = patent
Ik ben er inmiddels achter dat de brioche en de patentsteek hetzelfde zijn. Toch lijkt brioche niet de engels term, omdat ik op engelse websites ook de patent stitch tegenkom. Daarnaast is de Fisherman's rib ook hetzelfde.

Engels/Amerikaans of Duits/continentaal breien
Van anderen had ik al gehoord dat er een andere manier van breien is dan de manier die ik heb geleerd. Ik brei met de draad in de rechterhand en met lange rechte naalden. Dit is de Engelse (of Amerikaanse) manier van breien. Op de Duitse (of continentale) manier brei je met de draad in de linkerhand (het wordt dan een soort haken), waarbij dan vaak korte naalden of rondbreinaalden worden gebruikt (die je niet onder je arm houdt).

Zoekend naar uitleg en filmpjes over de patentsteek, kom ik vaak de Duitse manier tegen. Die heb ik wel geprobeerd, maar ik kan er nog niet zo snel mee breien, dus ga ik toch weer snel over op de vertrouwde manier. Ik wil het (ooit) wel gaan oefenen, want het schijnt dat je daarmee minder last krijgt van je armen/schouders.

Variaties
Naast het breien op de Engelse of Duitse manier, zijn er ook verschillende soorten steken/patronen om de patentsteek te breien. Het belangrijkste verschil:
  • manier 1: een extra lus maken door de draad over de naald te laten liggen, en de volgende naald de steek+lus samenbreien (zie patroon 1 hieronder)
  • manier 2: niet insteken in de gewone lus, maar een steek lager (zie patronen 2 en 3 hieronder)
Een ander verschil:
  • rechte of averechte steken gebruiken of een combinatie van beide
Hoewel je verschillende soorten steken kunt gebruiken, wordt het resultaat steeds hetzelfde, hoewel, zie de conclusie onderaan.

Daarnaast krijg je verschillen aan de boven- en onderkant door:
  • de manier van opzetten
  • de soort steken die je de eerste naald breit
  • de soort steken die je bij afhechten gebruikt
Verschillen in de zijkanten krijg je door:
  • een even of oneven aantal steken te gebruiken (met een even aantal steken krijg je geen symmetrisch werk)
  • een andere kantsteek te gebruiken

Een aantal patronen
Hieronder werk ik een aantal variaties uit, die naar mijn idee makkelijk zijn en mooie zijkanten/randen geven.

Conclusie
Van de katoenen versie (rood) is patroon 1 het mooist. Hier zit het meest reliƫf in. De anderen geven platter en wijder werk. Van 2a/2b/3 zou ik 2b kiezen. Die is makkelijk en geeft de mooiste randen. Hier 1 en 2b naast elkaar:



Bij acryl (roze) lijkt het verschil tussen 1 en 2b minder groot. Dan zou ik voor 2b gaan. Naast elkaar:



Steken/afkortingen
opzetten: losjes (bijvoorbeeld door op 2 breinaalden op te zetten)
r = recht
av = averecht
dr = dubbel recht =  recht waarbij je niet in de gewone lus steekt maar 1 lager (onder het hobbeltje)
avafdo = (draad naar voren en) averecht afhalen zonder te breien, en dan de draad over de rechter naald brengen/houden (dus niet tussen beide naalden door naar achteren brengen)
2s = 2 lussen samen breien, namelijk de afgehaalde steek van de vorige naald samen met de extra lus
afhechten =  ik heb dit gedaan aan de goede kant met rechte steken (r/dr/2s)

Patroon 1 
met lussen, even aantal steken
Dit is wat de 'queen of brioche' Nancy Marchant de gewone steek (Plain Brioche Knit) noemt. Het patroon hieronder is hetzelfde als haar variant met rechte steken en een even aantal steken.

Kijk hier voor een filmpje (de Engelse en de Duitse manier wordt voorgedaan).
  • opzetten: even aantal steken
  • naald 1: herhaal [1 avafdo, 1 r]
  • naald 2 en verder: herhaal [1 avafdo, 1 2s]


Patronen 2
zonder lussen, even aantal steken
Ik vind dit makkelijker en sneller breien dan patroon 1, omdat  je (bijna) alleen maar recht hoeft te breien. Nancy Marchant noemt dit de Fisherman's Rib. De patronen hieronder lijken op haar variant voor rechte steken, maar ze geven net iets andere zijkanten.

In dit filmpje zie je hoe de steek werkt (op de Duitse manier). De randen zijn daar wat anders.


Patroon 2a
  • opzetten: even aantal steken
  • naald 1: alle steken r
  • naald 2 en verder: herhaal [1 dr, 1 r]


Patroon 2b
  • opzetten: even aantal steken
  • naald 1: 1 avafdo, verder r
  • naald 2 en verder:1 avafdo, herhaal [1 dr, 1 r], 1 2s


Patroon 3
zonder lussen, oneven aantal steken
Dit is een patroon voor een oneven aantal steken. De randsteken zijn wat lastig te maken, maar dit was de enige manier die ik kon vinden waarop ik nette randen kreeg.
  • opzetten: oneven aantal steken
  • naald 1: eerste en laatste steek av, verder r
  • naald 2: eerste steek r afhalen, 1 r, herhaal [1 dr, 1 r], laatste steek gedraaid recht (zie dit filmpje)
  • naald 3: eerste steek gedraaid av afhalen (dit is een lastige, zie dit filmpje),  1 dr, herhaal [1 r, 1 dr], laatste steek av
  • herhaal naald 2 en 3



Engelse terminologie
knit = recht
purl = averecht
k1b = knit one below = dr (zie boven)
yf sl1yo = yarn forward, slip 1, yarn forward = avafdo
brk = bark = brioche steek = 2s (zie boven)

2 opmerkingen:

  1. Wat een duidelijke uitleg!
    Jij zou een boek moeten schrijven!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig overzichtje, het is inderdaad wel de steek met de meeste variatie en de meeste lokale bijnamen! Graag wil ik naar jouw uitleg linken op onze site, ik had zelf ook al een beschrijving gemaakt, maar ik vind deze ook erg handig. groetjes, Ilse, Breigaren-denbosch

    BeantwoordenVerwijderen