Pagina's

zondag 15 januari 2017

Poncho breien

Het is er eindelijk van gekomen: ik heb een poncho voor mezelf gemaakt! Ik had al wel een paar omslagdoeken, maar die vallen zo snel af, en een kopje thee er mee zetten valt ook nog niet mee met lange punten aan de voorkant.
[de kleur van de bollen hieronder is beter...]

Al minstens een jaar (en misschien wel twee jaar) heb ik elke leuke poncho die ik tegenkwam gepind op Pinterest. Maar het was steeds niet helemaal naar mijn zin. Ik wilde een poncho zonder punt aan de voor- en achterkant, een boord bij de hals, en mijn armen moesten er ook helemaal onder passen (tot aan de handen). En toen kwam ik een mooi brei-patroon tegen bij Drops. Dat moest 'm worden.
Het garen had ik al vrij snel gevonden: Scheepjes Highlands. De bollen zijn niet heel duur. Ik had maar 8 bollen nodig, dus voor minder dan 25 euro heb ik een hele ruime poncho. Ik heb (rond)gebreid met naald 7. Het garen bestaat uit 15% wol en daarnaast voornamelijk microfaser (is dat acryl?). Het is heerlijk zacht en soepel.
[de zijkant]

Het patroon is erg beknopt opgeschreven, dus dat werd flink puzzelen. Vooral het meerderen snapte ik niet. Ik wilde het bijna opgeven, maar toen ben ik zelf maar gaan nadenken hoe ik 't zou doen en toen kwam ik er gelukkig uit. Ik heb ook een vraag gesteld bij Drops en die gaven als antwoord een filmpje, waarmee het ook wel gelukt zou zijn. Wat wel jammer is, is dat er redelijk grote gaten bij de meerderingen zitten. Dat kon ik niet voorkomen. Vooral op de schouders valt dat op. Misschien dat ik die nog eens dicht maak.
Op een paar punten heb ik 't anders gedaan dan het patroon. Ik ben begonnen met een stuk minder steken, omdat het anders veel te groot werd. Ik heb een 1 recht, 1 averecht boord gebreid in plaats van ribbels. Verder heb ik de "split" aan de zijkanten niet gemaakt, en heb ik op de schouder minder en op de andere plaatsen meer gemeerderd. Hij is dus helemaal "op mij" gemaakt. (Ik weet nu wel weer waarom ik bijna nooit kleding maak; het is heel veel gedoe het passend te maken.)
Ik ben heel blij met deze poncho! Lekker warm en lekker groot.

7 opmerkingen:

  1. Hij is prachtig! Mooie wol, knap gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig en zeer geslaagd, knap!!
    Ben op je blog terechtgekomen daar ik op zoek was naar gehaakte hartjes! Mooie blog heb je, met zoveel leuke dingen en vooral de patronen, super en bedankt.
    Mijn blog Mijnhobbystekje'.
    Groetjes, Viviane

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk voor deze koude tijd, ziet er heel comfy uit! Mooi patroon heb je gekozen. Ik ben zelf niet zo goed in (kleding)patronen aan te passen, dus heb het dan meestal al snel gehad ;-) Veel draagplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig hilde! Ook een erg mooie kleur.
    Liefs Froukje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat mooi! De kleur is prachtig en ik geloof wel dat je flink hebt zitten puzzelen. Gelukkig is het eindresultaat echt goed gelukt!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Knap gedaan. Lekker warm en comfortabel om te dragen. De kleur vind ik echt heel mooi. Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw, goed gedaan! Wat een mooi garen heb je hiervoor gebruikt. Hij ziet er heerlijk warm en zacht uit.

    BeantwoordenVerwijderen