Pagina's

dinsdag 30 september 2014

Cijfers haken

We hadden een jarige in de familie. Dat komt natuurlijk wel vaker voor, maar hij bereikte een mooie "ronde" leeftijd, en er werd een verrassingsfeestje voor hem georganiseerd. Dat vroeg om iets leuks gehaakts.
Eigenlijk had ik sokken moeten haken. Hij wist natuurlijks niks om te vragen (mannen...), dus had ie geroepen 'doe maar sokken'. En toen kreeg hij bijna 30 paar sokken! Maar ik had geen tijd om sokken te haken, en ik was al begonnen met het haken van zijn leeftijd.
Ik zag af en toe hele mooie gehaakte letters voorbij komen, bijvoorbeeld die van CaroCreated. Maar die vond ik voor een kleinigheidje wat duur (je koopt ze per letter), aan de grote kant, en bovendien heeft ze alleen letters, geen cijfers. Dus zelf maar aan de gang.
Een gratis gehaakt (mooi) alfabet vond ik op het blog Crochet en Acción. In twee berichten vind je de letters A t/m M en N t/m Z.  De O is natuurlijk ook bruikbaar als 0. Dus dat werd de basis voor mijn 0. Ik heb het patroon iets aangepast zodat ie wat hoger werd.
Het patroon van de 4 heb ik afgeleid van de H. En dan moest het ook nog in spiegelbeeld voor de onderkant. Daarna de zijkanten haken en de boel aan elkaar haken en vullen.
En dan heb je een gehaakte 40! Ik heb de patronen opgeschreven. Niet heel netjes, maar als je ze wilt hebben, dan kan ik ze naar je mailen.

5 opmerkingen:

  1. Ik vind het een heel geslaagde 40, goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk bedacht! Die foto van de twee cijfers in elkaar is leuk: zo lijkt het helemaal een kunstwerk!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een origineel cadeau. Echt heel wat leuker dan de sokken waar mannen soms om vragen. Je hebt de cijfer knap gemaakt met de letters als basis.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een nieuwe voordeur vraagt een speciaal cado en je bent daar helemaal in geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen