Pagina's

donderdag 27 juni 2013

Uiltje haken

Ik heb al veel leuke uiltjes voorbij zien komen op de blogs die ik volg. Ik heb er nu zelf ook één gemaakt. Schattig toch!
Het (gratis) patroon is van Sidrun, en hier te vinden. Het is een Engels patroon, maar wel met veel plaatjes. Mocht je het patroon in het Nederlands willen hebben, laat het even weten, dan zal ik 't vertalen.

** update **

Patroon
Op verzoek heb ik het patroon van het uiltje vertaald in het Nederlands. Het bestand met het Engelse patroon bevat 9 pagina's, maar eigenlijk is alleen pagina 3 nodig. De rest bevat vooral tips en extra uitleg (met veel foto's).
Hopelijk is het duidelijk zo! Anders hoor ik het graag.

Afkortingen
v = vaste
m = meerderen = 2v in volgende steek
m3 = 3v in volgende steek
min = minderen
[.., ..] = haak de genoemde steken allemaal in volgende steek (je meerdert dus)
(=..) = aantal resulterende steken op de toer

LIJF

Toer 1: haak een magische ring met 6v (=6)
Toer 2: 1v, m3, m3, 1v, m3, m3 (=14)
Toer 3: 3v, m3, m3, 5v, m3, m3, 2v (=22)
Toer 4: 4v, m, m, m, 8v, m, m, m, 4v (=28)
Toer 5: 6v, m, m, 12v, m, m, 6v (=32)
Toer 6-12: 32v (=32)
Toer 13: 10v, min, 14, min, 4v (=30)
Toer 14: 14v, min, 4v, min, 8v (=28)
Toer 15: 6v, min, 18v, min (=26)
Toer 16: 2v, min, 11v, min, 9v (=24)
Toer 17: 1v, min, 8v, min, 3v, min, 6v (=21)
Toer 18: 1v, min, 4v, halve vaste, afhechten met lange draad (=20)

Vul het lijf op en naai het dicht (doe dit pas later als je veiligheidsoogjes gebruikt).

OOGLAPJE (2x) bij geborduurde ogen

Toer 1: haak een magische ring met 7v, sluit de ronde met een halve vaste (=7)
Toer 2: 1 losse, meerder in elke vaste, sluit de ronde met een halve vaste in de eerste vaste (=14)

OOGLAPJE (2x) bij veiligheidsoogjes

Toer 1: 5 lossen, halve vaste in de eerste losse (ring) (evt. meer of minder lossen, afhankelijk van de oogjes)
Toer 2: 1 losse, 7v, sluit de ronde met een halve vaste (=7)
Toer 3: 1 losse, meerder in elke vaste, sluit de ronde met een halve vaste in de eerste vaste (=14)

LINKER VLEUGEL

Toer 1: haak een magische ring met 6v (=6)
Toer 2: m, m, [v, half stokje], [half stokje, v], [stokje, dubbel stokje, dubbel stokje] (=11)

RECHTER VLEUGEL

Toer 1: haak een magische ring met 6v (=6)
Toer 2: [halve vaste, 2 lossen, dubbel stokje, stokje], [stokje, half stokje], [half stokje, v], m, m (=11)

Haak om de vleugels een rand van vasten (andere kleur).

AFRONDEN
Naai de ooglapjes en de vleugels op het lijf, en borduur de snavel en evt. de ogen. Maak de oortjes.

10 opmerkingen:

  1. Wat een dotje, heel lief in deze kleurtjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. een echt schatje ♥

    liefs jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Uiltjes blijven altijd leuk! Toevallig er gisteren ook eentje gehaakt. Zal ook eens kijken naar dit patroontje. Ga proberen dit weekend je vragen te beantwoorden van de Liebsteraward.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een schattig uiltje. Leuke vrolijke kleurtjes heb je gebruikt.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Hilde,
    Dit uiltje is wel superlief hè?
    Ik had het al gevonden als Engels patroon, maar mijn kennis van haken in het Engels is niet erg goed. Daarom ben ik erg blij met je aanbod om het eventueel te vertalen, zou je dat voor me kunnen doen?
    Alvast bedankt voor je reactie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal binnenkort een poging doen!

      Verwijderen
    2. Ik heb een vertaling er bij gezet. Hopelijk gaat het zo lukken. Succes!

      Verwijderen
  6. Leuk patroontje kom ik bij je tegen! Ik werk aan een variatie :-)
    Groetnis,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen