Pagina's

zondag 30 juni 2013

Etui haken in 'moss stitch'

Allereerst: alle nieuwe volgers, welkom! Fijn dat jullie mijn berichtjes willen lezen, en hopelijk vinden jullie hier nieuwe ideeën om zelf mee aan de slag te gaan.

Een tijdje terug heb ik allerlei leuk haaksteken opgezocht op internet. Deze vond ik gelijk leuk.
Ik heb de steek op deze blog gevonden. Zij noemt het de 'moss' steek = gerstekorrel. Geen idee of de vertaling klopt, want als ik google op 'gerstekorrel haken', dan vind ik hele andere steken.

Het is een makkelijke steek, en geeft een mooie en dichte structuur. Hij gaat als volgt:
Toer 1: een oneven aantal lossen.
Toer 2: een vaste in de derde steek vanaf de haaknaald. Herhaal [1 losse, in de tweede steek een vaste] tot het eind. Je slaat dus steeds een steek over.
Toer 3 en verder: 2 lossen, herhaal [vaste in ruimte onder losse van vorige toer, 1 losse]. Aan het eind doe je de laatste vaste in de ruimte onder de 2 lossen.

Ik heb met deze steek een etui gemaakt voor mijn haak-spulletjes.
Het haken van de twee lappen was vlot gedaan, maar daarna moest er nog genaaid worden. Het heeft even geduurd voordat ik tijd genoeg had om het te proberen. Ik ben geen naaister, en dat bleek wel weer... Het vorige etui dat ik maakte ging redelijk vlot, maar nu was ik behoorlijk aan het knoeien. Het naaiwerk heb ik zelfs een paar keer uitgehaald.
Maar uiteindelijk is het gelukt, en van het gepruts zie je niks aan de buitenkant. Het etui bevalt prima!

5 opmerkingen:

  1. Hij ziet er prachtig uit, je etui!
    Leuke kleurcombinatie en ziet er professioneel uit met rits. Mijn complimenten hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie etui. Met deze steek wordt het een mooie dichte etui. Het patroon in de etui maakt hem extra mooi.
    Deze etui ga je met plezier gebruiken.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  3. is idd een hele leuke steek om te haken!!! Gebruik hem regelmatig...
    grtjs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. thank you for the link to my blog!!!!!
    love your pencil case,
    xxxxx Ale

    BeantwoordenVerwijderen